Világpremier az IAA-n: ID.Cross
A Volkswagen, Németország és Európa legnagyobb elektromosjármű-beszállítója 2025-ben, egy elektromos kompakt SUV modellt mutat be a müncheni IAA MOBILITY kiállításon (szeptember 8-14.): az ID. CROSS Conceptet. A modell éppúgy megfelel városi használatra, mint hosszú utazásokra.

100% Volkswagen. A Volkswagen, Németország és Európa legnagyobb elektromosjármű-beszállítója 2025-ben, egy elektromos kompakt SUV modellt mutat be a müncheni IAA MOBILITY kiállításon (szeptember 8-14.): az ID. CROSS Conceptet1.. A modell éppúgy megfelel városi használatra, mint hosszú utazásokra. Thomas Schäfer, a Volkswagen Márka vezérigazgatója, a Core Márkacsoport vezetője és a Csoport Igazgatótanácsának tagja: „Kezdettől fogva az volt a célom, hogy a Volkswagen márka minden idők legjobb változatát hozzam létre. Az ID. CROSS sorozatgyártáshoz közeli tanulmányjárműve bebizonyítja, hogy most valóban mindent beleadtunk – új dizájnt, számos, korábban csak magasabb osztályokban látott technológiát, továbbfejlesztett kezelhetőséget és minőséget – és végre ismét a „megfelelő” elnevezést. Ezzel az új Volkswagen-generációval betartjuk az ígéreteinket.”
Belépőszintű kampány – négy új elektromos modell. Az ID.2 all1, az ID. GTI Concept1 (az ID.2 all alapján) és az ID.1 EVERY11 után az ID. CROSS Concept negyedikként mutatkozik be a kis elektromos tanulmányjárművek között. Ezen új Volkswagen modellek sorozatgyártású változatai 2026-tól lesznek elérhetők a piacon. „Az új ID. Polo1 (az ID.2 all sorozatgyártású változata) világpremierje 2026 első felében várható. Az ID. Polo GTI1 röviddel ezután kerül bemutatásra. Mindkét modell látható lesz az IAA MOBILITY show keretein belül, még ha kissé álcázva is. A két legendás Volkswagen típusjelölés – Polo és GTI – így belép az elektromos mobilitás világába. A végleges ID. CROSS világpremierre 2026 nyarán fog sor kerülni. „Az ID. EVERY1 sorozatgyártású változata, amely Münchenben is velünk fog tartani – bár még tanulmányjármű formában –, 2027 egyik csúcspontja lesz.”
Mind a négy új ID. modell a Core márkacsoport (SEAT & CUPRA, ŠKODA, Volkswagen, Volkswagen Haszonjárművek) márkákon átívelő termékkampányának része, amelynek keretében a csoportmárkák új modelleket vezetnek be az elektromobilitás belépőszintű szegmensébe. A Core márkacsoport célzottan használja ki a szinergiákat és a méretgazdaságosságot annak érdekében, hogy Európában műszakilag és árban egyaránt különösen vonzó elektromos járműveket kínálhasson.
Letisztult és pozitív – ikonikus és megnyerő. Az Urban Jungle zöld ID. CROSS Concept egy új, letisztult és megnyerő dizájnnyelvet tükröz. Andreas Mindt, a Volkswagen vezető formatervezője elmagyarázta: „Az új dizájnnyelvünk a „Pure Positive” nevet kapta. Három formatervezési alappillérünkre épül: stabilitás, megnyerő kiállás és a titkos hozzávalónk. A jövőben minden új Volkswagen arculatát ez fogja meghatározni. A letisztult átláthatóságot, a vizuális stabilitást és a pozitív, megnyerő járműkaraktert vesszük alapul. Az ID. CROSS Concept vonalai és dinamikus felületei letisztultak és átláthatóak. Az SUV stílusteremtő formája nem a megszokott trendeket követi, hanem egyenesen a jövőbe repíti a márka identitását.” Az ID. CROSS Concept pozitív karaktere azonnal felismerhető például az orr- és a far kialakításában. Grafikájukkal és 3D egyedi világításukkal azt a benyomást keltik, mintha a jármű „mosolyogna”. Andreas Mindt hozzátette: „Egy Volkswagen karakterének megnyerőnek, összetéveszthetetlennek és inspirálónak kell lennie. Ezért nyúlunk vissza tudatosan az ID. CROSS Concept keretein belül az olyan Volkswagen‑ikonokhoz, mint a Golf és a VW busz – és persze mindemellett a titkos összetevőnkről sem feledkezünk meg! Ez például a karakteres C‑oszlopokban és a teljesen egyenes ablakvonalban érhető tetten. Kevés tömegmárka mondhatja el magáról a világon, hogy ilyen stabil örökségre támaszkodhat. És ez mindig ott lesz az eszköztárunkban a jövő felé vezető utunkon is."
Kompakt – bármilyen parkolóhelyre befér. Az IAA-n bemutatott SUV tanulmányjármű 4161 mm hosszú, tengelytávja pedig 2601 mm. Az ID. CROSS Concept 1839 mm széles és 1588 mm magas. Ez azt jelenti, hogy a mérete egy T-Crosséhoz hasonló. Ez azonban nem vonatkozik a tanulmányjármű kerék/gumiabroncs kombinációjára: A formatervezők a Balboa nevezetű, 21 colos könnyűfém keréktárcsát kifejezetten az ID. CROSS Concept számára készítették el. A Goodyearrel együttműködésben a show carhoz speciális 235/40 R21 abroncsokat terveztek, amelyek a felni dizájnját a gumi oldalfalán is továbbviszik.
Nagy tér – kis méretek. Egy innovatív külső rendkívül tágassá teszi az ötszemélyes ID. CROSS Concept belterét, 450 literes, átlag feletti csomagtérfogatot kínálva. További helyet biztosít a hátsó ülőpad alatti tárolórekesz (38 liter), valamint a motorháztető alatti első csomagtartó (frunk) (25 liter). A jármű szokatlan szélessége és a belső tér tágas kialakítása fokozott térérzetet teremt. Egyrészt az ID. CROSS Concept kompakt külső méreteinek köszönhetően tökéletesen illeszkedik a városi használathoz. Ugyanakkor a kompakt SUV egy sokoldalú, családok és barátok számára is ideális társ, amely a hosszabb utakat is könnyedén veszi.
Belső oázis lounge‑stílust idéző hangulattal. Az ID. CROSS Concept belső tere egy igazi oázis, ahol a jó közérzeten van a hangsúly. Az utasait az anyagok kiemelkedő minőségével és tapintásával, valamint a szövettel borított felületekkel nyűgözi le. Az előre beállított fény-, hang- és klíma üzemmódok (Atmospheres) varázsolják a Vanilla Chai (meleg bézs árnyalat) színben pompázó belsőt olyan lounge-á, amely maximális kényelmet biztosít.
A kijelzőkön megjelenő növénymotívumok és a vizuálisan lebegő középkonzolba helyezett valódi növények tovább fokozzák a jó közérzetet. További hangsúlyos elem a tanulmányjármű különleges kialakítású ülése, amely teljesen lehajtható, így a VW Buszhoz hasonlóan fekvőfelületté alakítható át.
Minden szem előtt, minden egy karnyújtásnyira. Az innovatív vezetőtér a jól átgondolt ergonómiával és az intuitív kezeléssel nagyobb koncentrációt biztosít utazás közben. Az ID. CROSS Conceptben a Volkswagen harmonikus egységet hozott létre a kijelzők között az intuitív menüszerkezettel, a természetes hangvezérléssel és a közvetlen funkciókkal rendelkező gombokkal. A letisztult gombvezérléssel rendelkező, többfunkciós kormánykereket teljesen újratervezték. Az ID. CROSS Concept két központi kijelzője egy vizuális tengelyen helyezkedik el: a digitális műszerek (28 cm/11 hüvelyk) és az Infotainment rendszer központi érintőkijelzője (átmérő: 33 cm/13 hüvelyk).
MEB+ – az elektromos fejlődés következő szintje. Műszakilag az elsőkerék-meghajtású ID. CROSS Concept az MEB moduláris elektromos hajtáskoncepción alapul, amely a jövőben folyamatos korszerűsítéseken fog keresztülmenni, többek között a MEB+ fejlesztéseivel a hajtások, akkumulátorok és szoftver tekintetében. Kai Grünitz, a Volkswagen márka igazgatótanácsának műszaki fejlesztésekért felelős tagja szerint: „Az MEB jövő évtől új szoftvergenerációt kap, amely számos rendszer kézzelfogható funkcionális bővülését hozza magával ügyfeleink számára. A Volkswagenre jellemző modulrendszer ezen továbbfejlesztése magasabb járműszegmensekből emel át funkciókat a modellekbe, például a továbbfejlesztett Travel Assistet. A MEB+ így az a műszaki megoldás, amely lehetővé teszi, hogy olyan elektromos járműveket kínáljunk, mint az ID. CROSS Concept sorozatgyártású változata és az új ID. Polo: átlag feletti terméktulajdonságokkal és vonzó áron.”
Új hajtásrendszer – made in Europe. Az ID. CROSS Concept egy újonnan kifejlesztett, csúcstechnológiás hajtásrendszert kapott. Két központi modul az első tengelyrendszerbe integrált teljesítményelektronikával együtt dolgozó villanymotor, valamint a szendvicspadlóba laposan beépített nagyfeszültségű akkumulátor. A tanulmányjármű villanymotorja 155 kW (211 LE) teljesítményre képes, és az első kerekeket hajtja. Az új ID. CROSS Concept WLTP-szerinti hatótáv-előrejelzése akár 420 kilométer. Két másik érték fontos az e-bike-osok és a kompakt életstílus-lakóautók rajongói számára: a gömbcsatlakozó 75 kg függőleges terhelésre van méretezve – ez két e-bike szállításához elegendő. A megengedett legnagyobb vontatható tömeg legfeljebb 1200 kg (fékezett, 8 százalékos emelkedő).
ID. CROSS Concept – műszaki adatok
Hajtás: EB+, elsőkerék-meghajtás
Teljesítmény 155 kW / 211 LE
Hatótávolság akár 420 km (WLTP)
Végsebesség 175 km/h
Hosszúság 4161 mm
Szélesség 1839 mm
Magasság: 1588 mm
Tengelytáv 2601 mm
Rakodókapacitás öt fővel a fedélzeten
450 l + 38 l hátsó üléspad + 25 l első csomagtér
Vonórúd-terhelés 75 kg
Utánfutó tömege (maximum)
1200 kg (fékezett, 8 százalékos emelkedő)
Kerekek 235/40 R21
1) Tanulmányjármű.