1. Hírek
  2. Az új, hálózatról tölthető hibrid összkerékhajtás a Multivant és a Californiát a hétköznapok elektromos járműveivé varázsolja
Innováció

Az új, hálózatról tölthető hibrid összkerékhajtás a Multivant és a Californiát a hétköznapok elektromos járműveivé varázsolja

A Volkswagen Haszonjárművek új, hálózatról tölthető hibrid összkerékhajtású rendszert fejlesztett a Multivan és a California számára: az eHybrid 4MOTION-t. Ez a rendszer, amely egyedülálló a kisbusz és lakóautó szegmensben, három hajtásvilágot egyesít: elektromos vezetés, hosszú távú utazásra optimalizált kialakítás és maximális tapadás. Eddig nem létezett olyan hajtásrendszer a kisbuszok és lakóautók világában, amely ezeket a paramétereket kompromisszumok nélkül ötvözte volna a műszaki jellemzők és a vezetési dinamika terén. Azonban a Volkswagen Csoporton belül is újdonságnak számító, hálózatról tölthető hibrid összkerékhajtással ez most megvalósult. A Multivan1 és a California eHybrid 4MOTION2 elektromos társként kíséri végig a hétköznapokban, és lehetővé teszi, hogy hangtalanul guruljon keresztül a kempingen is. Ugyanakkor hibrid hajtásuknak köszönhetően hosszabb távokat is meg tudnak tenni. Az út- és időjárási viszonyok másodlagosak, hiszen az összkerékhajtás pontosan azt a tapadást nyújtja, ami egy hátsó- vagy elsőkerék-meghajtású járműből néha hiányzik, akár sáros terepen vagy télen is. Mindkét VW busz biztonságos vontatójármű is egyben. Mindezt két villanymotor és egy új fejlesztésű, csúcstechnológiás TSI benzinmotor hatékony kombinációja teszi lehetővé. Az új eHybrid 4MOTION rendszer az ideális hajtástípus a többcélú felhasználásra alkalmas VW busz esetében.

Multivan e-Hybrid Open Corner


Elektromos vezetés: A Multivan és a California plug-in hibrid járműként, elektromos összkerékhajtással indulnak el – mindkét tengelyt saját villanymotor hajtja. Mindkét motor optimális indulási teljesítményt és tapadást biztosít. Ennek az akkumulátor megfelelő töltöttségi szintje az előfeltétele. A 19,7 kWh kapacitásnak, a gyorstöltési funkcióknak és a rendkívül hatékony energia-visszanyerésnek köszönhetően ez általában teljesül is. Teljesen feltöltött akkumulátorral a takarékos plug-in hibrid jármű akár 95 kilométer tisztán elektromos távolság megtételére is képes, modelltől függően. Ezáltal lesz a Multivan és a California a tökéletes elektromos társ a hétköznapokban is. Németország példáján keresztül: a Német Szövetségi Digitális és Közlekedési Minisztérium tanulmánya3 szerint a járművel megtett utak 95%-a nem haladja meg az 50 kilométert. Elektromos üzemmódban a Multivan és a California akár 130 km/óra sebességgel is vezethető (hibrid: akár 200 km/óráig). A hibrid modellek esetében négy, opcionálisan választható vezetési profil áll rendelkezésre: Eco, Comfort, Sport és Individual. A hatékonyság érdekében az Eco és Comfort vezetési profilokban a hátsó villanymotor csak szükség esetén, 65 km/óra felett kapcsolódik be; a Sport vezetési profilban 130 km/h-ig, az Individual profilban pedig a beállítástól függően kapcsolódik be. 130 km/óra felett a hátsó tengely mindig inaktív marad.


Elektromos állóhelyzeti légkondicionálás: Plug-in hibrid járművekként a Multivan és a California alapfelszereltségként kínálja az elektromos állóhelyzeti légkondicionálást – a menet közbeni légkondicionáló rendszeren felül. Ez a funkció töltés, parkolás vagy kempingezés közben is lehetővé teszi mindkét VW Busz modell hűtését, szellőztetését és fűtését. Az állóhelyzeti légkondicionálás számos előnyt kínál: a lítiumion-akkumulátor töltése közben a jármű belső tere már az utazás megkezdése előtt eléri a kívánt hőmérsékletet. Ez növeli a kényelmet és az elektromos hatótávolságot, mivel az utazás kezdetekor a fűtés vagy a légkondicionálás kevesebb energiát igényel a belső tér hűtéséhez vagy fűtéséhez. Parkolás vagy kempingezés során, alacsony külső hőmérséklet esetén az állóhelyzeti légkondicionálás kiegészítő fűtőberendezésként működik. Ez azonban – a hagyományos kiegészítő fűtőberendezésekkel ellentétben – nem az üzemanyag elégetésével, hanem károsanyag-kibocsátásmentes árammal történik. További előny a hűtési funkció – ez az extra kényelmi funkció nyáron különösen hasznos, amely egyébként csak nagyobb lakóautókban, különálló klímaberendezéssel érhető el.


Külső áramforrásról az állóhelyzeti légkondicionálás akár 30 percig is működik. Ha kizárólag a nagyfeszültségű akkumulátor áramellátásával működik, a légkondicionálás 10 perc után kikapcsol. Az állóhelyzeti légkondicionálás az Infotainment rendszer vagy az okostelefonos alkalmazás segítségével aktiválható. A California lakóautókhoz opcionálisan rendelhető olyan állóhelyzeti légkondicionáló rendszer, amely folyamatos fűtési funkciót tesz lehetővé. Ebben az esetben a légkondicionáló rendszer fűtési funkciója a lakóautó kezelőegységén, az utasoldali C-oszlopon keresztül is működtethető.


Hibrid utazás: Ahogy már említettük, a Multivan és California új, plug-in hibrid járművekkel mindig elektromosan indulhat, ha az akkumulátor töltöttségi szintje megfelelő. Ez alól kivételt képeznek a rendkívül alacsony hőmérsékletek. A hibrid stratégia úgy lett kialakítva, hogy a Multivan eHybrid 4MOTION és a California eHybrid 4MOTION először a nagyfeszültségű akkumulátor elektromos energiáját használja fel. A vezetési helyzettől és a vezetési profiltól függően az első villanymotor (85 kW/110 lóerő) akár 130 km/óráig hajtja a járművet, szükség esetén pedig a hátsó villanymotor (100 kW/136 lóerő) is bekapcsolódik. 130 km/óra felett a hátsó tengelyt egy kioldó egység – egy szétkapcsoló kuplung – automatikusan leválasztja a hajtásrendszerről, és a hátsó villanymotor inaktiválódik, hogy az energiafogyasztás a lehető legtakarékosabb legyen. Az 1.5 TSI evo2, egy csúcstechnológiás turbós benzinmotor, amely 130 km/óra felett akkor kapcsolódik be, ha a kickdown funkciót használják, vagy ha az akkumulátor töltöttségi szintje már nem elegendő. Erőteljes gyorsuláskor, a kickdown funkcióval, az elektromos hajtás kiegészítő rásegítőként támogatja az 1.5 TSI motort.


Részterhelésnél a benzinmotor a lehető leggyakrabban kikapcsol; a VW Busz ilyenkor vagy motorfék nélkül gurul, vagy – 130 km/óráig – kizárólag az elektromos hajtást alkalmazza. Ez az együttműködés teljesen automatikusan és szinte észrevétlenül zajlik (a kickdown funkcióval történő teljes gyorsulás kivételével, mivel ilyenkor a hatfokozatú sebességváltó visszakapcsol, és így növeli a TSI motor fordulatszámát). Emellett az új hibrid modellek rendkívül takarékosak: felszereltségtől függően a WLTP fogyasztási értékek lemerült akkumulátorral 7,5 és

 8,1 l/100 km között alakulnak. A gyakorlatban, előrelátó vezetési stílussal, ezek az értékek jelentősen csökkenhetnek, mivel az akkumulátor rekuperációval ismét energiát vesz fel, így a hajtásrendszer a villanymotorokat a lehető leggyakrabban be tudja vonni.


Ahogy azt már bemutattuk, a Multivan és a California eHybrid 4MOTION opcionálisan négy vezetési profillal érhető el: Eco, Comfort, Sport és Individual. Az Eco profil esetében a teljesítmény és a nyomaték hibrid üzemmódban csökkennek. Emellett, a gázpedál is laposabb karakterisztikát kapott, hogy támogassa a fogyasztásra optimalizált vezetési stílust. A Comfort vezetési profil optimális hajtáskomfortot biztosít. A Sport profil hibrid módban a maximális rendszerteljesítményt nyújtja; a jelentősen meredekebb gázpedál-karakterisztika pedig még agilisabb reakciót biztosít. Továbbá, itt az összkerékhajtás 130 km/óráig folyamatosan aktív. Az Individual profilban nemcsak a hajtásparaméterek, hanem a kormányzás és az opcionális rendszerek – például az adaptív futómű-szabályozás (DCC) vagy a stop & go adaptív sebességtartó automatika (ACC) – is személyre szabhatók.


Vezetés összkerékhajtással: Az eHybrid 4MOTION rendszer teljesítmény elosztását az elektronikus stabilitásellenőrzés (ESC) szabályozza, és a vezetési helyzettől vagy a tengelyek vonóerejétől függően változtatható. Ez azt jelenti, hogy a hajtóerő akár 100 százaléka átirányítható az első vagy a hátsó tengelyre. Az elektromos meghajtású hátsó tengely akkor is rendelkezésre áll, ha az akkumulátor lemerült: a hátsó tengely villanymotorjához szükséges energiát a TSI motor és az első villanymotor automatikusan termeli, amely ebben az esetben generátorként működik. Az állandó összkerékhajtás akkor aktiválódik, amikor a járművezető D üzemmódból sport üzemmódra vált (S), vagy az Individual vezetési profilban az ESC beállítást Sport módra kapcsolja – például havas vagy nedves kempingterületen. Ilyenkor a hátsó tengely 130 km/óra sebességig bekapcsolva marad.


Szemben a hagyományos összkerékhajtású hajtásrendszerrel, ahol a hátsó tengely hajtása mechanikusan – kardántengelyen keresztül – kapcsolódik a belső égésű motorhoz, a Volkswagen Haszonjárművek esetében a Multivan elektromos hátsó tengelye önállóan vezérelhető – akárcsak az összkerékhajtású ID. Buzz GTX modellben is. Ez a megoldás jelentős előnnyel jár, mivel nagyobb teljesítményt és tapadást, valamint dinamikusabb nyomatékszabályozást tesz lehetővé. Az elektromos hajtású hátsó tengely teljesítményelosztása különösen jól tud alkalmazkodni a kavicsos talajhoz és havas felületekhez. Ezzel a hajtásrendszerrel a jármű akár teljes mértékben működtethető a hátsó tengelyen keresztül, miközben az első tengely kerekei kipörögnek – ez a hagyományos összkerékhajtású járműveknél csak jelentős tervezési ráfordítással lehetséges. 

A tapadást a kiegyensúlyozott súlyelosztás is kedvezően befolyásolja. Ez az akkumulátor (az első ülések alatt), az üzemanyagtartály (a második üléssor alatt) és a hátsó tengelybe integrált második villanymotor elhelyezkedésének köszönhető.


A hajtástechnika részletei: A 180 kW (245 lóerő) teljesítményű eHybrid 4MOTION rendszer a Multivanban 2021-ben bemutatott, kizárólag elsőkerék-meghajtású, 160 kW (218 lóerő) rendszerteljesítményű plug-in hibrid jármű utódja. A plug-in hibrid elektromos hajtás első generációját egy 1,4 literes, 110 kW (150 LE) teljesítményű TSI benzinmotor, egy 85 kW (115 LE) teljesítményű villanymotor, egy 6 fokozatú duplakuplungos váltóval integrált modul, valamint egy 10,4 kWh kapacitású akkumulátor jellemezte. A 6 fokozatú duplakuplungos sebességváltóból (DQ400e evo) és az első tengelyen elhelyezett villanymotorból (HEM80 evo) álló modult az új modellekhez igazítva továbbfejlesztették. Az eHybrid 4MOTION rendszer összes többi alkotóeleme új fejlesztésű. A cél az volt, hogy egy további elektromos hajtású hátsó tengely kialakításával a felhasználási területet és a kezelhetőséget egy új szintre emeljék.


Az új Multivan eHybrid 4MOTION és California eHybrid 4MOTION modellekben az 1.5 TSI evo2 (EA211 termékcsalád) megnevezésű csúcstechnológiás turbófeltöltős benzinmotor dolgozik. A motor 130 kW (177 lóerő) teljesítményt és 250 Nm maximális nyomatékot biztosít. A négyhengeres motort olyan innovatív tulajdonságok jellemzik, mint a VTG (változó turbinageometriájú) turbófeltöltő, a 350 bar nyomáson működő, hatékony nagynyomású befecskendezés, plazmabevonatú hengerfalak (a súrlódás csökkentése érdekében), öntött hűtőcsatornákkal ellátott dugattyúk és a rendkívül hatékony TSI-evo égési folyamat. A hatékonyság szempontjából döntő tényezők közé tartozik az égéstér hűtésének optimalizálása, valamint a Miller-cikluson alapuló égési folyamat (a szívószelepek korai zárása) szimbiózisa a nagy kompresszióval és a VTG turbófeltöltéssel. A benzin-levegő keverék a motor teljes működési tartományában lambda 1 hatékonysággal működik; így a Multivan és a California 1.5 TSI motorja se nem túl dús (túl sok benzin), se nem túl szegény (túl sok oxigén) keverékkel üzemel, mivel az üzemanyag teljesen és tisztán elég. A TSI-evo égési folyamatnak köszönhetően az 1.5 TSI evo2 rendkívül magas hatékonysággal működik, ami cserébe csökkenti a fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást.


Ahogy bemutattuk, az első tengelyen a TSI-vel párhuzamosan egy villanymotor is működik. Ez az új modellekben szintén 85 kW (115 lóerő) teljesítményt ad le; csúcsnyomatéka 330 Nm. A villanymotor ismét moduláris egységet alkot a hatfokozatú dupla tengelykapcsolós váltóval. Ennek a rendszernek a továbbfejlesztése hozzájárul ahhoz, hogy a Volkswagen Haszonjárművek új, még hatékonyabb hibrid stratégiát használjon, amely például elektromos üzemmódban lehetővé teszi az erőteljesebb gyorsítást anélkül, hogy a TSI motor beindulna.


Harmadik technikai modulként egy második villanymotor kerül alkalmazásra a csatolt hosszlengőkaros hátsó futóműn. Ez a villanymotor 100 kW (136 lóerő) teljesítményt ad le, és 250 Nm csúcsnyomatékot biztosít. Ezt az erőt egy egyfokozatú sebességváltó továbbítja a hátsó tengelyre. A vezetési helyzettől függően a hátsó tengely hajtása egy fogaskapcsoló kuplung segítségével kapcsolható be vagy ki. Biztonsági okokból ez „alapból nyitott” rendszerként került kialakításra: a villanymotor és a kerekek közötti súrlódási kapcsolat csak parancsra jön létre. Ehhez először a villanymotort a szükséges fordulatszámra gyorsítják fel, hogy a teljesítményátadás zökkenőmentes legyen. Technikai értelemben véve az elülső és a hátsó motorok állandó gerjesztésű szinkronmotorok. Az 1.5 TSI evo2 motor és a villanymotorok együttesen 350 Nm rendszernyomatékot állítanak elő, és a maximális teljesítmény szinte álló helyzetből elérhető.


A plug-in hibrid összkerékhajtás másik kulcsfontosságú eleme az új, nagyfeszültségű akkumulátor. A megadott 19,7 kWh-jával csaknem kétszer annyi nettó energiatartalmat kínál, mint az elsőkerék-meghajtású Multivan eHybrid. A nagyfeszültségű lítiumion-akkumulátor egy új fejlesztési szakaszban lévő 96 cellamodulból áll, amelynek a hőmérsékletét külső folyadékhűtéssel szabályozzák.


Különlegességként, a tisztán elsőkerék- vagy hátsókerék-meghajtású hálózatról tölthető hibridhez képest, az új Multivan eHybrid 4MOTION és California eHybrid 4MOTION fedélzetén egy helyett két teljesítményelektronika modul működik. Ezek az első és a hátsó tengely területén találhatók, és az akkumulátor és az ottani villanymotorok közötti energiaáramlást irányítják. Az akkumulátor egyenáramát (DC) a villanymotorok működtetéséhez szükséges váltakozó árammá (AC) alakítják át. Az elülső teljesítményelektronika modul DC/DC átalakítóként is szolgál a jármű alacsony feszültségű elektromos rendszerének 12 V-os feszültséggel való ellátásához. A további hibrid alkatrészek szintén tartalmazzák a töltőt. Az első Multivan eHybrid esetében elérhető 3,6 kW-os töltési kapacitás helyett AC töltőpontokon, például otthoni töltőállomáson, mostantól akár 11 kW-os töltési kapacitással is tölthető. Emellett, az új modellek most először akár útközben is tölthetők DC gyorstöltő állomásokon, akár 50 kW4 teljesítménnyel. Ezzel a DC töltési teljesítménnyel az akkumulátor mintegy 26 perc alatt tölthető 10‑ről 80 százalékra. A lehetőség, hogy egy megbeszélés, bevásárlás vagy éttermi látogatás alatt teljesen feltölthető az akkumulátor, jelentősen növeli a Multivan eHybrid 4MOTION és California eHybrid 4MOTION elektromos hatótávolságát.


Megjegyzések:

1.       Multivan eHybrid 4Motion, 130 kW (177 lóerő), 6 fokozatú dupla tengelykapcsolós váltó: kombinált üzemanyag-fogyasztás lemerült akkumulátorral 7,9–7,5 l/100 km; súlyozott kombinált CO₂-kibocsátás 18–21 g/km, kombinált elektromos fogyasztás 22,8–21,7 kWh/100 km plusz 0,9–0,8 l/100 km, kombinált elektromos hatótávolság 88–95 km; CO₂-osztály(ok): G-F.

2.       California eHybrid 4Motion, 130 kW (177 lóerő), 6 fokozatú dupla tengelykapcsolós váltó: kombinált üzemanyag-fogyasztás lemerült akkumulátorral 8,1–7,6 l/100 km; súlyozott kombinált CO₂-kibocsátás 19–22 g/km, kombinált elektromos fogyasztás 23,5–22,1 kWh/100 km plusz 1,0–0,8 l/100 km, kombinált elektromos hatótávolság 85–93 km; CO₂-osztály(ok): G-F.

3.       „Mobilitás Németországban” tanulmány

4.       A DIN 70080 szabvány szerint meghatározott érték az ügyfélre vonatkozó töltési folyamatra 40 kW. Ideális körülmények között (pl. nagyon alacsony töltési szint vagy magas akkumulátor-hőmérséklet esetén) azonban akár 50 kW töltési teljesítmény is elérhető


A Volkswagen Haszonjárművek márkáról: Sikereket, szabadságot és a jövőt szállítjuk. A Volkswagen Haszonjárművek márka (VWCV) a könnyű haszonjárművek vezető gyártójaként alapvetően és tartósan alakítja át az áruk, a szolgáltatások és a személyek szállítását. Járműveink építőmunkásokat, családokat és felfedezőket, zsemléket, csomagokat és szörfdeszkákat szállítanak. Minden nap számtalan embernek segítenek a világ minden táján abban, hogy megfelelően végezzék munkájukat, mobil műhelyként szolgálnak, és eljuttatják a mentősöket, a rendőröket mindenhová, ahol csak szükség van rájuk. A németországi Hannoverben, valamint a lengyelországi Poznańban és Wrześniában található üzemeinkben körülbelül 22 200 alkalmazott gyártja a járműveket vállalati és privát ügyfeleink számára. Transporter, Multivan, Caddy, Crafter, Amarok és ID. Buzz járműveink nap mint nap örömet okoznak ügyfeleinknek. A Volkswagen Haszonjárművek a Volkswagen Csoport vezető márkája az autonóm vezetés és mobilitási szolgáltatások, például a mobilitás, mint szolgáltatás (MaaS) és szállítás, mint szolgáltatás (TaaS) terén – olyan területeken, amelyeken a mobilitás jövőjét alakítjuk. A márka így már a jövő társadalmát szállítja, figyelembe véve minden tiszta, intelligens és fenntartható mobilitásra vonatkozó elvárását. Mindezt a Volkswagen Haszonjárművek márka ígérete testesíti meg: Sikereket, szabadságot és a jövőt szállítjuk.

Bejelentkezés a hírlevélhez

Hírlevelünkkel rendszeresen információkat kap autókereskedésünkről és exkluzív ajánlatainkról.

A megadott adatok hibásak. Próbálkozzon újra.

Kérjük, válasszon megszólítást!

Sajnos a hírlevél regisztrációval kapcsolatosan probléma merült fel. Kérjük, próbálkozzon újra később.

Hölgy Hölgy
Úr Úr
Sie müssen bitte der Datenschutzerklärung zustimmen Sie müssen bitte der Datenschutzerklärung zustimmen

Köszönjük!

Sikeresen feliratkozott hírlevelünkre.

Küldünk Önnek egy levelet, amely tartalmaz egy megerősítő hivatkozást, melyet el kell fogadnia a regisztráció véglegesítéséhez.