„A digitális fény extra biztonságot nyújt“ - Interjú a frontvilágítás fejlesztésének vezetőjével
Dr. Michael Kruppa, a frontvilágítás fejlesztésének vezetője, több mint tíz éve az Audi különböző fejlesztési területeinek felelőse. Fejlesztőcsapatával együtt jelentősen hozzájárul ahhoz, hogy egy Audi még a rossz látási viszonyok vagy sötétség esetén is a lehető legjobb közlekedésbiztonságot nyújtsa. A beszélgetés során elmondja, mitől lesz jó egy fényszóró – és miben különbözik az új Audi Q3 világítása a versenytársaktól.
Dr. Kruppa, miért olyan fontosak a jó fényszórók?
Dr. Michael Kruppa: A gyorsan beköszöntő sötétség és a rosszabb időjárási viszonyok, különösen most ősszel és télen, nagyobb kockázatot jelentenek a közlekedésben. Egyrészt járművezetőként szeretném optimálisan megvilágítani azt a területet, amerre haladok, hogy biztonságban érezzem magam. Másrészt nagyon fontos, hogy a közlekedés többi résztvevője időben felismerjen. Gyakran néhány másodperc döntő szerepet játszik a veszélyes helyzetek elkerülésében. A látni és látszani elve a közlekedésben alapvető fontosságú. A jó fény nemcsak kényelem – jelentős extra biztonságot nyújt. Ugyanakkor megteremti a felismerhetőséget is. Az Audinál az ügyfeleknek számos lehetősége van arra, hogy személyre szabják világításukat. Különböző digitális fénygrafikák, valamint az ezekhez illeszkedő Coming-Home-Leaving-Home fénygrafikák választhatók az MMI-n keresztül.
Mi jellemzi az intelligens fényt az Audinál?
Dr. Kruppa: Az intelligens fény aktívan alkalmazkodik a vezetési helyzethez, és extra biztonságot nyújt a közlekedés minden résztvevője számára. Az Audi által fejlesztett világítás vakításmentes helyzetekről gondoskodik. LED Matrix fényszóróink felismerik az előttünk haladó vagy szemből érkező járműveket, és automatikusan kikapcsolják a vakító fényeket. A járművezetőnek tehát már nem kell manuálisan működtetnie a távolsági fény kapcsolóját. Ez biztosítja, hogy mindig elegendő fény legyen előttünk, hosszabb ideig koncentráltak maradjunk, és így biztonságosabban vezessünk. A leginnovatívabb fényfejlesztés, amelyet jelenleg az Audi frontvilágításánál alkalmazunk, a digitális LED Matrix fényszóró. Számos adaptív fényfunkcióval rendelkezik, és közvetlenül az útra vetíti a fényrajzolatokat – egyszerre intelligens és lenyűgöző.
Mik a jó fény műszaki alapjai?
Dr. Kruppa: Alapvető követelmény, hogy a fény megbízhatóan működjön. Amikor bekapcsolom, azonnal működnie kell. Ezen túlmenően ma már számos paramétert befolyásolhatunk, például a fényerőt vagy a fény színét. Az utóbbi időben a LED-technológiával rengeteget fejlődtünk. Az elmúlt négy-öt év fejlesztési tevékenységei oda vezettek, hogy elkezdtük digitalizálni a fénytechnológiákat, például a LED-technológiát. Ezzel egyidejűleg más dolgok folyamatos optimalizálásán is dolgozunk.
Digitális LED Matrix fényszóróink mikro-LED technológiával elsősorban kisebb méretükkel, alacsonyabb súlyukkal és nagyobb hatékonyságukkal tűnnek ki. Ezenkívül erősebb fényerővel és jobb kontraszttal rendelkeznek, így jobb feltételeket biztosítanak nehéz látási viszonyok között.
Az új Audi Q3-nál először alkalmazzuk az említett mikro-LED technológiát. Hogyan működik?
Dr. Kruppa: Itt a fény éppen említett digitalizálása központi szerepet játszik. Olyan szintre fejlesztettük a fényforrást, hogy szinte videoprojektorként használhatjuk. A körülbelül 13 milliméter széles mikro-LED modul egy chipet tartalmaz 25 600 apró mikro-LED-del – mindegyik körülbelül 40 mikrométer nagyságú – amelyek egyenként vezérelhetők. Így a rendszer a helyzetnek megfelelően tudja a fényrajzolatot az úthoz igazítani. Például a fényvezetési funkciók, ismertebb nevükön sávjelző fény és tájékozódást segítő fény, most sokkal szorosabban kapcsolódnak a vezetéstámogató funkciókhoz. Az új mikro-LED technológiával ellátott digitális LED Matrix fényszórót a Q3-ban először vezetjük be az alsó-középkategóriában. Így ügyfeleinknek még nagyobb biztonságot kínálunk.
Milyen előnyöket nyújt ez a technológia konkrétan a járművezető számára?
Dr. Kruppa: Ezt így kell elképzelni: A jármű két vonalat vetít az országútra menet közben. Ezek a vonalak segítenek a sáv közepén maradni, és tájékoztatást adnak a jármű helyzetéről a sávban, amelyben haladok. Ez a mi tájékozódást segítő fényünk. Amikor az autópályán vezetek, a vetített fényrajzolat megváltozik. Az autó tudja, hogy az autópályán vagyok, és kiválóan dinamikusan meg tudja világítani azt a sávot, amelyben haladok. Ez a mi sávjelző fényünk tájékozódást segítő fénnyel. Ha sávot szeretnék váltani, a sávjelző fény az irányjelzővel támogatja azt. A sávjelző fény szélén mutatja az aktív irányjelző folyamatot, attól függően, hogy balra vagy jobbra indexelek. A közlekedés többi résztvevője számára a lényeg: Időben látják, hogy sávot szeretnék váltani. Mindezt a digitális LED Matrix fényszóró teszi lehetővé az Audi Q3-ban az új mikro-LED technológiánk segítségével. Ügyfeleinknek iránymutatást és biztonságot nyújt, és végső soron pozitív érzést biztosít a kormány mögött. Az MMI-ben ezek a funkciók az egyéni preferenciák szerint kikapcsolhatók.
A közlekedés mely résztvevői profitálnak különösen az új Q3 digitális fénytechnológiájából?
Dr. Kruppa: Az utasok biztonsága mellett a közlekedés többi résztvevőjéről is szó van. Vegyük például a gyalogosokat, kerékpárosokat vagy más járművek utasait. A fókuszban azonban azok is állnak, akik nem is tudják, hogy veszélyes helyzetbe kerülnek, például vadállatok, amelyek szürkületkor átkelnek az úton.
Fontos, hogy időben észrevegyük őket, hogy megfelelően tudjunk reagálni, fékezni vagy kikerülni őket.
És figyelmeztető szimbólumok is vetíthetők?
Dr. Kruppa: Igen, ez egy újabb példa a digitalizáció előnyeire. Ha a külső hőmérséklet négy fok alá csökken, a rendszer egy hópelyhet vetít az útra figyelmeztetésként – pontosan azt a szimbólumot, amelyet a kombinált műszerfalról ismerünk. Így járművezetőként azonnal tudjuk: Most tényleg csúszós lehet az út.
Miért fontosabb manapság a fejlett fény, mint valaha?
Dr. Kruppa: Mert a biztonságot és a kényelmet ötvözi, miközben erősíti a vezető koncentrációját. A jó fény azt jelenti: Többet látok, jobban látható vagyok, és minden helyzetre gyorsabban tudok reagálni. A modern digitális világítási rendszerek, mint az új Audi Q3-ban, új szintre emelik a közlekedésbiztonságot.
Rövid életrajz
Dr. Michael Kruppa az frontvilágítás fejlesztésének vezetője az Audinál. A regensburgi egyetemen szerzett doktori fokozata után először egy világítástechnikai gyártó fejlesztési részlegén dolgozott anyag- és LED-innovációk területén. 2013-ban csatlakozott az Audihoz, ahol különböző vezetői pozíciókat töltött be az Audi műszaki fejlesztési részlegén. 2022 óta a modern fényszórórendszerek fejlesztéséért és stratégiájáért felelős, beleértve a digitális LED Matrix technológiákat. Dr. Kruppa a járművilágítás egyik vezető szakértője, és rendszeresen tart szakmai előadásokat nemzetközi konferenciákon.